Liveresultat – tävling
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Styrelse

Välkommen till styrelsen i SSLK!
Här kan alla klubbmedlemmar följa styrelsens arbete genom att ta del av protokoll från styrelsemöten och läsa ordförandes nyhetsbrev "Klubbnytt". Här kan du även se vilka som är medlemmar i styrelsen.
Nya styrelsemedlemmar kan läsa hur styrelsearbetet går till.
Klubbnytt jan 2021
2021-01-08 18:50

Snöläggningen påbörjas

 

Medlemmar,

Hoppas att de flesta av er har fått till en vit julledighet med skidåkningsbehovet tillfredsställt. Nu ser vi framemot att säsongen ska komma igång även med träning i Saltisbacken.

 

Till helgen ser vi ut att äntligen ha tillräckligt kallt för att vår snöläggning ska komma igång. Vi behöver få tjäle i marken i SL-backen då höstens arbeten och regn gjort den mycket lerig. Vi börjar därför med liftspåret och familjebacken med en bredd av två pistmaskiner. Detta även för att säkra upp att vi har någon åkyta överhuvudtaget om det slår om till mildväder igen. Med en åkbar yta i familjebacken får samtliga grupper tillgång till snö. Inte lika optimalt som en komplett SL-backe men det vore förödande om vi bara har en halv SL-backe som ingen kan åka i. Planen är att köra tre dygn i familjebacken för att göra den åkytan klar för att sedan fokusera på SL-backen. I praktiken kommer viss kapacitet även läggas i SL-backen från början då all kapacitet inte går att föra över till familjebacken.

 

Nu gäller det att vi tar tillvara på varje timme med minusgrader. Så anmäl er till snöläggarpass i helgen och nästa vecka samt kolla uppdateringar i Facebookgruppen Snöläggarna Vinterstadion SSLK.

 

Träning de kommande helgerna. Lagledarna och träningsansvariga i de olika U-grupperna har gjort ett bra jobb att ta fram alternativa planer för att se till att barnen kan få till skidåkning även om vi i värsta fall inte får tillräckligt med snö i backen.

 

Vi måste fortfarande förhålla oss till Covid 19 när det gäller läger och tävlingsplaneringen. Riktlinjerna uppdateras löpande och fortfarande gäller sunt förnuft att hålla avstånd och hålla sig hemma om man har symptom. Riktlinjer för tävling och träning från Stockholms skidförbund finns på hemsidan under Covid-19. Covid-19 Policy för tävlingar & träningar Stockholmsregion:distrikt 201229

 

Ett nytt familjeläger planeras till april efter att försäsongens klubb- och familjeläger ställdes in. Inbjudan kommer ut inom några veckor.

 

Vår ambition är fortsatt att väcka fler skidåkare i U8- och U10-grupperna. Så vi ser gärna att fler i klubben uppmuntrar sina kompisar att hänga på. Framförallt nu efter jullovet kan extra många vara intresserade av att börja.

 

 

Hälsningar,

 

Styrelsen



Klubbnytt nov 2020
2020-11-08 17:47

Fokus – få så många som möjligt på snö


Medlemmar och skidåkare,

Vi lever i en utmanande omvärld just nu med både en ny våg av Covid 19 och en varm höst. Men utmaningar är till för att övervinnas och vi i styrelsen har 100% fokus på att uppfylla målet att få så många som möjligt på snö. Vi måste tillsammans vara optimistiska och kreativa inom de ramar som finns. Saltisslalom skall följa FHM:s riktlinjer och vi får i dagsläget ta oss till snön om den inte kommer till oss.

Ett stort tack för ett trevligt höstlovsläger i Kåbdalis istället för vårt traditionsenliga Stubailäger. Framförallt ett tack till alla som var med och gjorde det möjligt. Utöver de som hyllats för att ha arrangerat lägret och skapat en väldigt positiv stämning, ska eldsjälar som Åsa Kroksgård (lagledare i U14) hyllas för att ständigt vara redo skottandes och plogandes i banorna. Kolla gärna in lägerupplevelsen i filmen från Kåbdalis vi lagt ut på Facebook.


Det som står näst på tur är en viktig intäktskälla till klubben, vår skidbytardag söndag 15 november. Marknadsansvarig Henrik Grape har föredömligt nog ordnat polistillstånd för vi ska att få genomföra det i dessa Coronatider. Vi kommer att ha begränsat antal i lokalen och kö utomhus. Detta ställer krav på fler volontärer i år så anmäl er till skidbytargeneral Andreas Schuh andreas.h.schuh@dpsproperty.com, för att möjliggöra den härliga dagen.


Årets Klubb- och familjeläger planeras också för fullt till den 2-6 december. Inbjudan kommer gå ut inom kort med detaljer kring hur vi Corona-säkrar lägret. Vi kommer anpassa familjelägret så vi undviker större samlingar och gör om det till träningsläger gruppvis i Hamra istället.


Vår ambition i år är ändå att väcka fler skidåkare i U8- och U10-grupperna. För desto fler kompisar man har på träning ju roligare är sporten. Så vi ser gärna att fler i klubben uppmuntrar sina klass- fotboll-, seglar-, hockey- och gympakompisar att hänga på. Därför har vi i styrelsen beslutat att i U8 och U10 kan man deltaga på lägret med enbart lägeravgift och familjemedlemskap, utan att binda sig till säsongsträningen ännu. Alltså en lägre tröskel för att testa och förstå glädjen med skidsporten.


En avslutande uppmaning är att vi alla tar ansvar för att vara fortsatt positiva, konstruktiva och hitta lösningarna så att vi får njuta av att se våra barn utmanas, glädjas och växa med skidåkningen denna utmanande försäsong.

 

Med vita hälsningar,

 

Mikael Lindh Hök

Ordförande

 

PS. Glöm inte att passa på att hjälpa till i backen om ni har vägarna förbi. Kolla uppdateringar i Facebookgruppen Snöläggarna Vinterstadion SSLK där Jonas Markman och hans team löpande läger upp mindre uppgifter som behöver göras.

Ny styrelse på plats inför säsongen
2020-10-12 22:20

Medlemmar och skidåkare,

Jag heter Mikael Lindh Hök och har fått den stora äran att tillträdda som ny ordförande i klubben. Till att börja med vill jag rikta ett stort tack till Håkan Westberg som axlat ordföranderollen i tre år med starkt fokus på klubbens bästa. Stort tack även till Lisa Seligson, Carl Brusewitz och Marie Eneqvist för deras insatser i styrelsen under flera år.


Vi som nu sitter i styrelsen är en otroligt energifylld besättning bestående av:

Styrelsemedlemmar 2020/2021

·       Jonas Markman, Anläggning

·       Helena Kaplan, Ekonomi

·       Malin Tempelman, Klubbhus

·       Martin Schenström, Läger

·       Henrik Grape, Marknad

·       Pär Båge, Sekreterare

·       Göran Ekman, Suppleant

·       Henrik Sund, Träning, Vice ordförande

·       Paul Morel, Tävling

·       Mikael Lindh Hök, Ordförande

 

Som ordförande tänkte jag dela med mig av mina tankar inför den kommande säsongen.
Till att börja med konstaterar jag att vi har väldigt mycket på plats i vår fantastiska klubb. Jag ser det som tre huvudområden som står i fokus för att vi ska ha en fortsatt bra verksamhet.


1.     Anläggning

2.     Träning

3.     Klubbgemenskap och glädje

 

Anläggningen är i bättre skick än på många år
Vi har färska kablar, nya snökanoner och fräsch pistmaskin. Här står vi oss bra. Men… det förutsätter gemensamma krafter för att få till backen. Som alltid är det lättare om alla gör lite istället för några mycket. Svårigheten för många är att veta vad som behöver göras. 


I Facebookgruppen Snöläggarna Vinterstadion SSLK lägger Jonas Markman och hans team löpande upp mindre uppdrag som behöver göras. Därmed kan vi försöka avlasta varandra att göra småjobben. Vissa avskräcks från vår fantastiska klubb på grund av ryktet att ”det kräver ett sådant enormt engagemang i backen”. Låt oss hjälpas åt att avdramatisera den myten. Det kräver samarbete och engagemang, men handen på hjärtat så är det inte så stora krav med 2-3 kafeteria- eller snöläggningspass för att få dela sitt barns glädje på snö.


Träningen har möjlighet att bli bättre än på länge
Henrik Sund och träningskommitteen har tagit fram en efterlängtad Sport- och Träningsplan till klubben. Där tydliggörs i IGLO-anda klubbens mål med träningen och baserat på Svenska skidförbundets riktlinjer utvecklingskurvan mellan U-grupperna. Läs hela dokumentet på vår hemsida. Vi har även i år fantastiska tränare i form av Philip Wallman, Victor Bodén, Hjalmar Sommar, Ebba Eneqvist, Max Wedsjö, Niclas Trane Lindberg och flera ungdomstränare där till. Ett fantastiskt gäng som lägger stort energi på att skapa roliga stunder, utveckla och stärka våra barn.


Det tredje spåret jag vill fokusera på är klubbgemenskap och glädje
Det är grundläggande psykologi att om man har kul och känner sig trygg så vågar man testa och göra fel. Vilket i sin tur gör det lättare att lära sig och känna sig stolt. Så min målsättning med klubben 2020/2021 är att vi ska fokusera allt mer på glädjen här och nu. Det ska vara kul i U8 hela vägen upp i U16. Målet är att så många som möjligt vill och tycker det är kul att vara med så länge som möjligt på skidor i vår klubb. Det skapar även förutsättning för att ett antal ungdomar vill in på skidgymnasium.


Men det måste även vara kul för oss föräldrar som slipar, skjutsar och peppar våra barn samt umgås med varandra. ”Positiv energi skapar positiv energi” är en devis som lägeransvarig Martin Schenström upprepar ofta. Låt oss ta fram det bästa ur varandra.


Det ska även vara kul för våra tränare som coachar våra barn och bidrar till gemenskapen i grupperna. Det kräver att vi låter tränarna växa i sina roller med förtroende och ansvar. Ungdomstränare har stor möjlighet att bidra med en inspirerande och lättsam stämning. Möjligheterna i dynamiken mellan föräldrartränare och ungdomstränare bör tillvaratas och utvecklas. I somras gjorde jag en intervju med fem tränare inom klubben som även är KSSS-ledare på somrarna. Ett bra underlag för att vi ska fundera på hur vi ska göra det så kul och utvecklande som möjligt för våra barn och för oss föräldrar och tränarna.


Vi ska skapa ungdomar med stark självkänsla och självförtroende. Att i unga år ha utmanat sig själva att träna och tävla alpint, en idrott som ofta sker under härdande förhållanden, gör att man växer som individ. Om barnen känner att de utvecklas stärker det både självkänslan och självförtroendet.  Oavsett relativa resultat ska alla ungdomarna vara stolta över att ha gjort en personlig utveckling och prestation. I grund och botten får vi aldrig glömma att det är ungdomsidrott vi ägnar oss åt.


En av nycklarna till dessa mål är klubbgemenskap och glädje. Desto fler kompisar man har på träning desto roligare är sporten och fler fortsätter upp i åldrarna. Arbetar vi systematiskt med fokus på gruppgemenskapen och glädjen fortsätter fler barn. Det är något vi måste jobba lite extra på i alla grupperna. Och när jag skriver vi, så menar jag vi alla. För i vår ideella Klubben med engagemang är det viktigt att vi förstår att vi alla är ansvariga för stämningen i klubben. Som sagt, positiv energi skapar positiv energi. Ser ni möjligheter eller har idéer, hör av er till info@saltisslalom.se eller mikael.lindh.hok@icloud.com eller någon annan i styrelsen. Styrelsen är lyhörd för konstruktiva förslag och vi är många krafter i klubben som är redo att hjälpa till.


Nu ser vi framemot en snörik och rolig säsong. Till att börja med en försäsong i Sverige och sen hemma i vår backe. Och slutligen stort tack till våra sponsorer som vi ser framemot att samarbeta med även denna säsong.

 

Hälsningar,

 

Mikael Lindh Hök

Klubbnytt 2 -2018
2018-08-27 13:38

2018-08-20

1.     Ordförande har ordet

2.     Träning

3.     Tävling

4.     Anläggning

5.     Admin nyheter inför säsongen

 

ORDFÖRANDE HAR ORDET

En fantastisk sommar går mot sitt slut och snart är hela klubben på snö igen. Den varma sommaren har tyvärr inskränkt vår planerade försäsong vilket är lite tråkigt för oss alla. Inte minst för de äldre grupperna som hade planerat att vara i igång med försäsongen nu. Förhoppningsvis blir det kallare så vi kan genomföra en lyckad senare del av försäsongen.

 

Sen i våras har vi lagt mycket energi på att stänga föregående säsong med fokus på bokslut samtidigt som vi arbetat fram den nya budgeten för kommande säsong. Detta kommer presentera på kommande årsmöte som planeras mot slutet av september. Under årsmötet kommer klubben att välja in nya ledamöter och ödmjukt tacka de som kliver av. Precis som förra året kommer vi efter årsmötet kicka igång säsongen för hela klubben och alla medlemmar. Mer information och kallelse kommer inom kort.

 

Under sommaren fick jag äntligen möjlighet att för klubbens räkning teckna ett arrendeavtal med Nacka kommun. Detta avtal tillsammans med ett polistillstånd säkrar vårt existensberättigande i Vinterstadion och utgör en förutsättning för tex nya möjliga bidragsansökningar. Stort tack till alla som tidigare och under året jobbat idogt samt bearbetat kommunen för detta syfte.

 

Det är mycket arbete som start upp under sommaren och än mer kommer hända framöver för att vara redo i alla delar för ännu en fantastisk säsong med bra träning. Även om vi i alla faser ligger bra till i planeringen är vi beroende av allas engagemang för att på bästa sätt förbereda och förankra alla viktiga delar av vår verksamhet.

 

Välkomna tillbaka från sommaren, ny kör vi!

 

Håkan Westberg

 

 

Träningsverksamheten
Det är fantastiskt kul att se att så många uppskattade och föranmälde sig till försäsongslägren i den lägerplan som vi gick ut med i våras! Dessvärre drabbade även den sköna sommarvärmen de norska glaciärerna, vilket i sin tur tvingade oss att ställa in sommarens läger i Juvass. Vi letar konstant efter alternativ och väntar på besked hur det ser ut i Juvass de närmaste månaderna, så att vi kan genomföra lägren. Information om detta kommer löpande i aktuella gruppers informationskanaler, samt på hemsidan.  

De äldre barnen och grupperna har som bekant redan kommit igång med försäsongen, framförallt med barmarksträningen och en del har faktiskt redan haft några skiddagar på snö. För de övriga och framförallt de yngre barnen drar försäsongen igång inom kort med barmarksträning och läger på snö enligt lägerplanen. För att ytterligare förstärka klubbkänslan, ambitionen och kvalitén på träning och i synnerhet glädjen till skidåkning har vi arbetat fram en ny struktur och arbetssätt för hela träningsorganisationen, alltifrån skidlekis upp till U16.

Vi har arbetat fram en struktur som bygger på best practise inom klubben under många år och tillfört både nya roller och funktioner för att ge varje åldersgrupp optimala förutsättningar att skapa kvalitet och tydlighet under säsong. Inom kort kommer lagledare och tränare bli kallade till initiala möten för att erhålla information om organisationsstrukturen och vilka roller vi önskar implementera. Här kommer även ungdomstränarna spikas för respektive åldersgrupp. Tanken och målsättningen är att alla viktiga funktioner ska vara klara och förankrade i god tid innan alla föräldramöten drar igång från september och framåt.

 

vling 18/19

Klubben eftersträvar likt tidigare att i år anordna minst 4st Saltis Cup samt 3st externa tävlingar. 2019 är det som bekant hemma-VM i Åre vilket medfört att tävlingssäsongen kommer vara något mer komprimerad än tidigare då det under VM är tävlingsfritt för flera grupper. Detta har medfört att Saltis troligen kommer att arrangera externa tävlingar tidigare på säsongen än föregående år. Vi får helt enkelt hålla tummarna för kall och framförallt tidig vinter! Schemat för tävlingarna den kommande säsongen håller som bäst på att spikas av förbundet och vi hoppas kunna publicera det inom ett par veckor på hemsidan.

 

 

ANLÄGGNINGEN – Status inför stundande säsong

Som vanligt har anläggningsgrupperna (lift, pistmaskin, snöläggning och fastighet) mycket att stå i inför den stundande säsongen. All utrustning kommer att testköras och repareras vid behov under hösten. Vi kommer också att göra en stor satsning i ökad snöläggning. Vi har erhållit bidrag från kommunen och skidförbundet vilket vi skall använda för att köpa en snöfläkt, vilken fungerar på något högre temperaturer än nuvarande utrustning. Syftet med satsningen är att öka effektiviteten i snöläggningen samt att stegvis gå mot ett system bestående av en kombination av ”tunnor” och traditionella lansar som har en kapacitet som kommer vara högre än den vi har för närvarande.

 

Liftgruppen kommer att gradvis byta ut byglarna och vindorna i ankarliften. Att byta ut alla samtidigt skulle bli mycket kostsamt, så siktar på att byta 5 byglar per säsong och vi börjar förstås med de äldsta.

 

Underhåll av pistmaskinen görs kontinuerligt och har fortlöpt även under sommaren. Pistmaskinen ser bra ut, men börjar bli lite till åren och kommer att behövas bytas ut, potentiellt redan till säsongen 2019/20.

 

Klubben har lämnat in en ansökan om att höja starthuset med 4 meter. Arbetet beräknas påbörjas nu i höst om ansökningsprocessen går som beräknat. Projektet innebär inte en kostnad för klubben då kostnaden för schaktning kompenseras av intäkt för att ta emot schaktmassor. I samband med höjningen av backen kommer vi också fylla ut området vid garaget och bakom liften. Nu väntar vi på positivt besked från kommunen.

 

Städdagen i våras blev mycket lyckad och uppslutningen var god. Det var fantastiskt kul att se alla med vår och sommarklädsel efter en lång och kall säsong med snö in i april. Vi lyckades städa upp mycket bråte som låg kvar efter höstens stora elarbete. Höstens städdag, lördagen den 29 september kommer vi framförallt att fokusera på att rensa bort gräs och buskar, samt att laga belysningen.

 

Vi jobbar vidare med det långsiktiga ”Vinterstadion 2,0” för att utveckla backen till en attraktiv alpin tränings- och tävlingsanläggning för oss i klubben, skolor samt ungdomar i Nacka kommun med omnejd. Dialoger med kommun och skolor pågår för att formulera en plan som gör backen till en modern anläggning för att fostra nästa generations skidåkare. Vi söker finansiering både genom bidrag, kommun och sponsorer. För att möjliggöra det kommer vi att behöva engagemang och arbetskraft från er medlemmar. Känner du att du kan bidra på något sätt i detta så ta gärna kontakt med ordförande eller driftsansvarig Per Hammarlund.

 

 

Admin nyheter inför säsongen

Vi har under föregående säsong arbetat mycket med att kartlägga förbättringsområden avseende klubbens administrativa rutiner. Detta arbete har resulterat i ett antal förslag på förändringar som vi anser kommer förbättra effektiviteten avseende det administrativa arbetet samt ge klubben bättre kontroll över ekonomin. Vår förhoppning och ambition är även att våra medlemmar skall uppleva en förenklad hantering avseende de administrativa och ekonomiska frågorna. Mer detaljerad information kring de förändrade rutinerna kommer kommuniceras runt uppstartsmötena senare i höst men vi vill redan nu meddela att klubben ämnar lansera nya och förbättrade rutiner avseende;

·         Bokingar & Betalningar: Alla bokningar av träning och läger inklusive betalningar kommer ske direkt på hemsidan i syfte att säkra intäkter samt undvika intern vidarefakturering

·         Aktivitets- samt närvarorapporteringen i Sportadmin kommer vara lönegrundande för att säkerställa rättida löneutbetalningar till våra fantastiska ungdomstränare. Ett bättre och mer kontrollerat arbete i Sportadmin kommer även säkra hanteringen av LOK-stödet. En ny app har lanserats av Sportadmin som kommer underlätta lagledares och tränares arbete i denna del.

·         FIS: ny rutin kring den administrativa hanteringen av startavgifter i syfte att tydliggöra och förenkla hanteringen för såväl åkare som ekonomigruppen

·         Ersättning för utlägg: ny förtydligad rutin med mall på hemsidan som fylls i och skickas in digitalt till info@saltisslalom.se

Påminnelseavgift: Det är tyvärr så att alldeles för många interna fakturor inte betalas i tid av medlemmar. För att få bukt med detta problem (som medför mycket administrativt arbete) kommer ekonomigruppen lägga på en admin/påminnelseavgift när vi behöver skicka ut påminnelser om obetalda fakturor.
Kommande aktiviteter
Inga aktiviteter inbokade
Nyheter från föreningen
 
Våra sponsorer
Sociala media